الخميس 25 أبريل 2024 03:11 مـ 16 شوال 1445 هـ
جريدة النهار المصرية رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرأسامة شرشر

فن

عمرو سلامة: كنت فاهم السينما غلط.. وفي دماغي 10 أفلام أكشن عايز أعملها

عمرو سلامة
عمرو سلامة

كشف المخرج عمرو سلامة إنه يعتبر السينما غاية في حد ذاتها، وليس مجرد وسيلة لتوصيل رسائل، مؤكدًا أن فيلمه الأخير “شماريخ” لا يحمل رسائل معينة، وإنما هدفه الرئيسي هو إتاحة الفرصة للجمهور للاستمتاع بالفيلم.

وفي تصريحاته خلال مؤتمر صحفي على هامش مهرجان البحر الأحمر في جدة، أوضح سلامة أنه في بداياته كان ينظر إلى السينما على أنها وسيلة لتوصيل رسائل معينة، ولكنه تغير وأصبح يروّج للسينما كفن ذات غاية في حد ذاتها.

وأشار إلى أن “شماريخ” هو رحلة يرغب فيها الجمهور في الدخول والتمتع بها، وليس لديه رسائل معينة يرغب في نقلها، مؤكدًا على أنه يرغب دائمًا في تقديم أعمال متنوعة وأنه لا يحصر نفسه في نوع فني معين، مشيرًا إلى أن إنتاج أي فيلم يعتمد على صدفة كونية وأن تحقيق فيلم جيد هو صدفة أكبر.

وتابع عمرو سلامة: “حتى آخر أفلامي شماريخ، حاسس إن الرسالة الوحيدة اللي عايز أقولها للناس إن ادخلوا الفيلم تاني لوعجبكم، مفيش أي رسالة تانية عايز أوصلها، مجرد رحلة ادخلوها واتبسطوا”.

واختتم عمرو سلامة حديثه، “لو عليا أعمل كل الأنواع أعمل ميوزيكال ورعب وكله، وفي فرق بين الأفلام اللي أنا عايز أعملها وبين الأفلام اللي أُتيح ليا إني أعملها، والفيلم عشان يتصنع محتاج عوامل كتير مع بعض، ودايما بقول إن إنتاج أي فيلم هو صدفة كونية، وإنه يطلع فيلم حلو دي صدفة أكبر، وعندي في دماغي مش أقل من 10 أفلام أكشن عايز أعملهم”.

موضوعات متعلقة