الإثنين 3 يونيو 2024 12:16 صـ 25 ذو القعدة 1445 هـ
جريدة النهار المصرية رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرأسامة شرشر

فن

الموت يفجع الفنانة مي كساب.. تفاصيل

مي كساب ووالدها
مي كساب ووالدها

رحل عن عالمنا فجر اليوم الأحد الموافق 23 يوليو، والد الفنانة مي كساب بعد صراع مع المرض.

وفاة والد مي كساب

وأعلنت مي كساب وفاة والدها من خلال حسابها بموقع تبادل الصور والفيديوهات القصيرة إنستجرام، حيث كتبت: أبي في ذمة الله وتشيع الجنازة من مسجد الشرطة بالشيخ زايد عقب صلاة الظهر مباشرةً.. اللهم اغفر له اللهم ارحمه.

وفي وقت سابق كانت مي كساب قد كشفت عن تفاصيل حالة والدها الصحية وحرصت على طلب الدعاء له من جمهورها ومتابعيها إذ نشرت صورة تجمعها بوالدها وكتبت "أبويا أحلي حاجة في عمري كله أبويا اللي علمني أكون بني آدمه أبويا مريض في أمس الحاجة للدعاء يارب إكتبله الخير اللي فيه رضاك وفيه صلاح حاله يارب إقف جمبنا مالناش غيرك إدعوله".

تصريحات مي كساب

على الصعيد الآخر، قالت مي كساب خلال لقائها فى احدى البرامج : الظروف مخدمتنيش في الغناء واللي عارفين يكملوا من جيلي لازم الجمهور يتأكد أن دي اجتهادات فردية منهم، وكل شركات الموسيقى مبقوش يشتغلوا، حتى المنتج نصر محروس مبقاش يشتغل زي الأول.

وتابع: قررت وقت ثورة 25 يناير أني مش هشتغل تاني لايف، وجابوني في مسلسل تامر وشوقية من أغنية شيل ده من ده، ومكنتش عايزة أكون ممثلة وأحمد الفيشاوي ومكي هما اللي اختاروني في تامر وشوقية، ودخلت مجال التمثيل عشان أرضي والدي وهو كان شايفني خليفة شادية.

وأضافت: عادل إمام كان حاببني وكنت 24 ساعة معاه وهو أبو الكوميديا، واتعلمت منه أقول الإفيه أمتى وإزاي ويسرا ست عظيمة قدرت تواكب كل جيل، اتعلمت منها إنسانيًا وبتجبر بخاطر كل الناس اللي حواليها، وهي مثال للنجم الحقيقي.