النهار
الثلاثاء 9 يونيو 2026 02:40 مـ 23 ذو الحجة 1447 هـ
جريدة النهار المصرية رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرأسامة شرشر
يورتشيتش يحسم الجدل: لا مفاوضات مع الأهلي.. ويكشف كواليس رحيله عن بيراميدز رئيس الرقابة المالية في مؤتمر CAISEC 2026: الأمن السيبراني ركيزة أساسية للشمول المالي ميدو: مصطفى شوبير هو حارس مصر أمام بلجيكا بنسبة ٩٠٪ موعد مباراة مصر وبلجيكا في كأس العالم 2026 والقنوات الناقلة رئيس الوزراء يتابع جهود تنفيذ خطة إعادة هيكلة وحوكمة الشركات المملوكة للدولة تعاني من اضطراب نفسي.. الداخلية تكشف تفاصيل فيديو محاولة سيدة أجنبية بالقفز من أعلى عقار بعين شمس رمضان السيد: منتخب مصر يحتاج إمام عاشور في وسط الملعب بكأس العالم وزير التخطيط: 600 مليون جنيه سنويًا توجه أغلبها لرصف طرق القرى بالخطة الجديدة طرح محال تجارية وورش حرفية للبيع بالمزاد العلني بمدينتي العاشر من رمضان والفيوم الجديدة وزيرة الإسكان تتابع الموقف التنفيذي لعدد من المشروعات السكنية بمدن 6 أكتوبر والعبور الجديدة وحدائق أكتوبر داخل لجنة الإمتحان.. ضبط طالب متلبس بمحاولة تسريب أسئلة الجبر بالخصوص التعليم تضرب بيد من حديد.. إحالة موظفة خالفت قواعد الإمتحانات لصالح نجلها بالقليوبية

صحة ومرأة

طبيب أسنان يكشف الطريقة الصحيحة لاستخدام الفرشاة والمعجون

كشف الدكتور إسلام سعد، زخصائي طب وجراحة الفم والأسنان وتجميل الأسنان، عن الطريقة الصحيحه والعملية لاستخدام الفرشاة والمعجون.

قال الدكتور إسلام: "فرشاة الأسنان مهمة جدا ولازم طبعا نستخدمها بشكل مستمر، طبعا هناك فرس سوفت اللي بتكون طريه، وفيه الميديم اللي بتكون وسط، وفيه اللي بتكون هارد بتكون ناشفه، نوع الفرشاة اللي احنا بنستخدمها بتختلف من حالة إلى أخرى، وفيه الفرشاة الكهربائيه دي بتكون ممتازه جدا بتعمل تفريش للاسنان بطريقه معينه أو ميكانزم معين او لو المريض مش بيعرف يغسل اسنانه".

وأضاف، صانع الأبتسامة، أن "لازم طبعا المريض يتعلم الطريقة الصحيحة لغسل الأسنان، مش بنغسل بالعرض لأنه بيخلي اللثه يحصل فيها تآكل مع الوقت، فده طبعا غلط جدا، احنا بنقسم الفك بتاعنا لأربع جهات بنقسمه بالنص، فيه الطول الاول هيبقي عندنا نص شمال ونص يمين، ونص اليمين هيتغسل لوحده ونص الشمال لوحده، وتحت نص اليمين لوحده ونص الشمال لوحده، وطريقه الغسيل الصحيحه بتكون من بدايه اللثه لأخر حته في السنه، ولو احنا بنغسل الأسنان اللي فوق هنغسل من فوق لتحت، انما لو تحت هيكون من تحت لفوق، وكل جزء لوحده حوالي دقيقتين غسيل علشان نتأكد ان بواقي الطعام اللي بين الاسنان شيلناها طبعا".

وأشار إلى "حاجه مهمه جدا ان احنا بعد الغسيل نستخدم الخيط الطبي علشان لو فيه اي بواقي الفرشاة ماقدرتش توصلها، فالخيط الطبي يشيل بواقي الاكل دي، وطبعا ده الطبيب هو اللي بيحدد الفرشاة اللي يستخدمها المريض لان ممكن يكون ضار بأسنانك، والغسيل حاجه مهمه جدا ولازم مانهملش فيها ابدا".