النهار
الجمعة 26 يونيو 2026 02:30 مـ 10 محرّم 1448 هـ
جريدة النهار المصرية رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرأسامة شرشر
ضبط مصنع غير مرخص لإنتاج المكملات الغذائية بالجيزة.. والتحفظ على 4 ملايين قرص مجهول المصدر تحرير 114 ألف مخالفة مرورية خلال 24 ساعة.. وضبط حالات تعاطي مخدرات بين السائقين التنمية المحلية: ضبط 18 كيلو لحوم غير صالحة للاستهلاك خلال حملات رقابية بالدقي والعجوزة ناجي الشهابي ينعي وزير الصحة الأسبق الدكتور عمرو حلمي ما هي العوائق الاستراتيجية في مفاوضات اتفاق وقف إطلاق النار بين أمريكا وإيران؟ تشكيل منتخب مصر المتوقع أمام إيران في الجولة الثالثة بكأس العالم وزير الرياضة ورئيس رابطة الأندية يبحثان آليات تطوير واستقرار نادي الشرقية مصرع مريض بعد سقوطه من الطابق الثاني بمستشفى الصدر في منوف بعد الدعوات لانسحاب منتخب مصر أمام إيران.. مظهر شاهين: الدفاع عن القيم لا يكون بالانسحاب بل بعدم المشاركة في مظاهر الترويج لما... ضبط 1000 لتر سولار و60 طن سمسم مجهول المصدر داخل مصنع غير مرخص بالسادات كيف تتخطى كل من قطر والكويت والبحرين الوقوع رهينة لمضيق هرمز مجددا؟ تضارب أميركي - إسرائيلي حول جنوب لبنان

صحة ومرأة

طبيب أسنان يكشف الطريقة الصحيحة لاستخدام الفرشاة والمعجون

كشف الدكتور إسلام سعد، زخصائي طب وجراحة الفم والأسنان وتجميل الأسنان، عن الطريقة الصحيحه والعملية لاستخدام الفرشاة والمعجون.

قال الدكتور إسلام: "فرشاة الأسنان مهمة جدا ولازم طبعا نستخدمها بشكل مستمر، طبعا هناك فرس سوفت اللي بتكون طريه، وفيه الميديم اللي بتكون وسط، وفيه اللي بتكون هارد بتكون ناشفه، نوع الفرشاة اللي احنا بنستخدمها بتختلف من حالة إلى أخرى، وفيه الفرشاة الكهربائيه دي بتكون ممتازه جدا بتعمل تفريش للاسنان بطريقه معينه أو ميكانزم معين او لو المريض مش بيعرف يغسل اسنانه".

وأضاف، صانع الأبتسامة، أن "لازم طبعا المريض يتعلم الطريقة الصحيحة لغسل الأسنان، مش بنغسل بالعرض لأنه بيخلي اللثه يحصل فيها تآكل مع الوقت، فده طبعا غلط جدا، احنا بنقسم الفك بتاعنا لأربع جهات بنقسمه بالنص، فيه الطول الاول هيبقي عندنا نص شمال ونص يمين، ونص اليمين هيتغسل لوحده ونص الشمال لوحده، وتحت نص اليمين لوحده ونص الشمال لوحده، وطريقه الغسيل الصحيحه بتكون من بدايه اللثه لأخر حته في السنه، ولو احنا بنغسل الأسنان اللي فوق هنغسل من فوق لتحت، انما لو تحت هيكون من تحت لفوق، وكل جزء لوحده حوالي دقيقتين غسيل علشان نتأكد ان بواقي الطعام اللي بين الاسنان شيلناها طبعا".

وأشار إلى "حاجه مهمه جدا ان احنا بعد الغسيل نستخدم الخيط الطبي علشان لو فيه اي بواقي الفرشاة ماقدرتش توصلها، فالخيط الطبي يشيل بواقي الاكل دي، وطبعا ده الطبيب هو اللي بيحدد الفرشاة اللي يستخدمها المريض لان ممكن يكون ضار بأسنانك، والغسيل حاجه مهمه جدا ولازم مانهملش فيها ابدا".