السبت 18 مايو 2024 09:27 صـ 10 ذو القعدة 1445 هـ
جريدة النهار المصرية رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرأسامة شرشر

فن

ياسر جلال: الفن مش حرام وشغلنا متعب جدا

ياسر جلال
ياسر جلال

كشف الفنان ياسر جلال عن رأيه في تحريم البعض الفن، معربًا عن استيائه من الهجوم الحاد الذي يتعرض له بعض الفنانين.

وبحسب «جلال»، في تصريحات تلفزيونية، إنه فخور بانتمائه للوسط الفني، مُضيفًا: "احنا على عكس ما الناس بتشوفنا وممكن زميل يتفهم غلط في مكان أو مناسبة وشغلنا متعب جدًا ومش بنقصد نعمل حاجة غلط".

وتابع: "زمايلي بيتعرضوا لهجوم شديد، وبستغرب هل الجمهور نسي تاريخ الفنان في لحظة؟ ولو الفنان تعثر بلاش تدبحه وأقف في ضهره وبلاش انتقاد بـ تجريح وتموت الفنان ليه؟ فين التسامح والحب؟ الفنان لازم يكون مقدر أكتر من كدا الفنانين بيسعدونا، والفن شيء عظيم ومش حرام دا رسالة قوية جدًا".

وبشأن مسلسله الجديد «علاقة مشروعة»، قال ياسر جلال: "مسلسل علاقة مشروعة ممتع ومشوق وبيناقش رسالة مهمة وقابلت شخصيات في الحقيقة زي الشخصيات في المسلسل، والفن من غير جمهور قيمته بتقل، ولازم الناس تشوف نفسها في اللي بتقدمه".

واختتم ياسر جلال حديثه في هذا الشأن، قائلًا: "مي عمر فتنتني وكنا زملاء في الجامعة وهي صديقة عزيزة وأختي، ومي عندها كاريزما وبتلاقي نفسها في الشغل بتاعي وبتظهر موهبتها، وعملت كوميدي وكانت عظيمة وهي في أعمالي لها مساحة تمثيل كبيرة ودورها هيكون مفاجأة في مسلسل علاقة مشروعة ودورها جديد والناس هتتخض، وأنا مخضوض منها وأنا بشتغل معاها، وتعبنا جدًا في المسلسل".