الجمعة 2 ديسمبر 2022 11:23 صـ 9 جمادى أول 1444 هـ
جريدة النهار المصرية رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرأسامة شرشر
توماس مولر نجم منتخب ألمانيا يعلن اعتزاله اللعب دوليا بعد وداع كأس العالماليابان تهزم إسبانيا وتتصدر المجموعة الخامسة وتضرب موعدًا مع كرواتياألمانيا تهزم كوستاريكا برباعية وتودع كأس العالم من دور المجموعاتجنابرى يسجل أول هدف بضربة رأسية لألمانيا في المونديال منذ 8 سنواترئيسة قسم أشعة بجامعة القاهرة: رمسيس الثانى كان عنده أتب والمحنطين كسروا رقبتهرئيس مدينة مرسى علم : استقبل لجنة من الإدارة العامة لتنمية القرية بالمحافظةمنتخب إسبانيا يتقدم على اليابان بهدف موراتا بالشوط الأول في كأس العالم 2022كأس العالم 2022.. ألمانيا تتقدم على كوستاريكا بهدف جنابري فى الشوط الأولافتتاح فاعليات المؤتمر العلمي والعملي الابتكار ، الاستثمار الأخضر وريادة الأعمال فى المقاصد السياحية المصرية الواعدةألمانيا ضد كوستاريكا.. جنابرى يسجل الأول للماكينات بالدقيقة العاشرة.. فيديوالرئيس السيسي: حياة كريمة حلمنا كلنا وبدأنا بالقرى الأكثر احتياجا في البنية التحتيةالرئيس السيسي: تكلفة تنفيذ مشروعات حياة كريمة تتخطى تريليون جنيه

فن

علمني درس عمري.. وليد يوسف: الله يرحمك يا مصطفى رزق الله

نشر الكاتب وليد يوسف تعليقا عبر صفحته على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك يتحدث فيه عن الفنان الراحل مصطفى رزق الله وكيفية اختياره فى أعماله الفنية وأى فنان اخر.

وقال وليد يوسف : “كان ليا صديق وأخ كوميديان، اسمه مصطفى رزق، الله يرحمه، وفي مرة كنت باخد رأيه في ترشيح ممثلين لعمل داخله، لقيته قال لي الله يرضى عنك اعفيني من الموضوع ده وخضِّته وهو بيرد خلتني أسأله ليه الأوفر ده وأنا بضحك، لكن هو رد بجد، وقال لي ربنا يكون في عونك أنت والمنتج والمخرج، لكن أنا أقولك هات فلان وبلاش فلان، عايزني أمنع شغل ورزق عن زميل بكلمة مني؟”.

واوضح وليد يوسف : "أشيل ذنبه ليوم الدين، لا يا عم دا اختبار صعب قوي، اتعلمت من يومها أقول أنا شايف فلان أو فلانة في الدور ده وخلاص، لكن هما يقولوا فلان أو فلانة وأقول لا بلاش، عمري ما عملتها حتى مع الناس اللي بيني وبينهم خلافات شخصية ودول مايجوش اتنين تلاتة، فكرة أنك تمنع الرزق عن حد صعبة أوي، ملحوظة، أنا ومصطفى رزق قعدنا أصحاب وإخوات فوق 17 سنة، وعمرنا ما اشتغلنا سوا ولا قال لي رشحني، كان حب في الله، الله يرحمك يا مصطفى».

وانهى وليد يوسف حديثه : “علمتني درس عمري، إوعى تقف قدام رزق حد علشان خلاف شخصي، حبك وكرهك له حاجة، لكن الرزق مش رايح له لوحده، أهل بيته كمان داخلين في الحسبة، أو حتى ممكن يكون بيساعد ناس تانية في السر من الرزق اللي بيجيله، وأنت منعته عنهم لما وقفت وقلت لا بلاش فلان أو فلانة، الله يرحمك يا مصطفى يا جميل”.