النهار
الثلاثاء 23 يونيو 2026 01:08 صـ 6 محرّم 1448 هـ
جريدة النهار المصرية رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرأسامة شرشر
السعودية تعرب عن تضامنها ومواساتها لدولة قطر إثر حادث انفجار داخلي في أحد المصانع بمنطقة رأس لفان الصناعية برعاية وزير التعليم العالي..إطلاق مسابقة ”نُعيد.. نبدع.. نبني” لدعم الابتكار الطلابي في إدارة المخلفات الجامعية مجلس الجامعة العربية يوجه الشكر لأبو الغيط بمناسبة إنتهاء ولايته ويرحب بتعيين نبيل فهمي أميناً عاماً جديداً للجامعة مصر ترحب باعتماد الاجتماع الوزاري العربي تعيين نبيل فهمي أمينًا عامًا لجامعة الدول العربية تنفيذ حكم الإعدام على نورهان خليل المتهمة بقتل والدتها في بورسعيد بين حنين الوطن ووداع الأحباب.. 750 سودانياً يغادرون القاهرة في الرحلة الخامسة للعودة الطوعية واستعدادات لتفويج 1200 آخرين بالقطار الأربعاء سقوط سارق كابلات التليفونات بالإسكندرية بعد فضحه بفيديو على السوشيال ميديا احتفاء بطائرها المهاجر وتقديرا لدوره الثقافى.. ثقافة أخميم تكرم الأديب السيد رشاد برى جلسات استماع برلمانية لصياغة قانون الإدارة المحلية الجديد.. الحكومة تطرح رؤيتها لماذا تكتسب مباراة مصر وإيران أهمية خاصة في سياق الجيوسياسية الكروية؟ حرب أمريكية صينية في الكواليس.. ماذا يدور بين أكبر دولتين بالعالم؟ إطلاق جائزة عبد الحميد جودة السحار للرواية العربية.. مبادرة جديدة لدعم المبدعين وإحياء ثقافة القراءة

فن

اتكتبت في 5 ساعات.. أكرم حسني يكشف كواليس أغنية «تيجي نسيب» لـ أنغام

أكرم حسني وأنغام
أكرم حسني وأنغام

كشف الفنان أكرم حسني كواليس كتابة أغنية تيجي نسيب وتلحينها قبل 3 سنوات، حتى قدمتها الفنانة أنغام في ألبومها الجديد.

كتب أكرم حسني في تعليقه على فيديو نشره للملحن إيهاب عبد الواحد وهو يغني أغنية تيجي نسيب، عبر حسابه الرسمي بموقع انستجرام، قائلًا: يوم الثلاثاء 2 نوفمبر 2021 الساعة 4 الفجر: قام إيهاب عبد الواحد عشان يمشي بعد سهرة طويلة عندي في البيت إيهاب مسابش فيها الجيتار من إيده هو بيغني وكلنا بنغني معاه.

وأضاف: بعد ما كله مشي جاتلي فكرة أغنية تيجي نسيب فكتبتها وخلصتها على الساعة 6 الصبح، وهموت وأكلم إيهاب عشان يجيلي يسمعها ويلحنها بس مكسوف أكلمه الراجل لسه ماشي من عندي من ساعتين وأكيد ملحقش ينام الساعة 7 صباحًا بعد ما قدرت أمسك نفسي لمدة ساعة كاملة اتصلت بيه الساعة 9 إيهاب وصل أنا: بوب أنا كتبت أغنية فرحان بيها أوي إيهاب: طب مش كنت بتسألني قهوتي إيه؟.

واستكمل أكرم حسني: (بتجاهل): بص يا بوب الأغنية بتقول: تيجي نسيب تيجي نجيبها في النصيب تيجي نقول محناش لبعض ويبقي بُعد تغيب وأغيب، إيهاب (باندهاش): مين اللي كاتب الكلام ده؟، قلت له: أنا، فقال لي: أنا قهوتي سادة، من الساعة 9 للساعة 12 إيهاب مبيعملش حاجة غير إنه ماسك الجيتار وعمال يجرب جمل لحنية في دماغه ويطلب قهوة سادة للساعة 12 وعشر دقايق كان خلص اللحن وبيسجله (بصوا الساعة اللي ورا عشان تتأكدوا).

وتابع: ومكانش يعرف أني لما قولتله وهو ماشي الفجر عايزين نكررها قريب أنها هتبقي قريب أوي كده، الأغنية راحت للموزع الكبير صاحب اللمسات السحرية حسن الشافعي عشان يحط بصمته عليها وتطلع بالشكل اللي إنتوا سمعتوه أغنية تيجي نسيب اتكتبت واتلحنت في خمس ساعات واستهلكت نص كيلو بن وسط محوج.

واختتم أكرم حسني حديثه عن كواليس أغنية تيجي نسيب، قائلًا: بس عشان طالعة من القلب ولحنها ملحن عبقري بيحس بكل كلمة ويترجمها للحن ربنا كرمنا بأن اللي يغنيها تبقي فنانة معجونة إحساس وفن وحلاوة صوت وحضور طاغي ومكانة كبيرة في قلوب جمهورها في كل حتة في الوطن العربي أنغام.

موضوعات متعلقة