النهار
الأربعاء 17 يوليو 2024 07:31 مـ 11 محرّم 1446 هـ
جريدة النهار المصرية رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرأسامة شرشر

فن

تامر حسني عن أحداث غزة .. معجزة من عندك يا رب سامحنا

 تامر حسني
تامر حسني

علق المطرب الكبير تامر حسني على الأحداث الجارية حاليًا، في غزة عبر حسابه الرسمي على موقع الصور الشهير العالمي "إنستجرام"، فقد استنكر ما يحدث لأهالي فلسطين، على يد العداوان الصهيوني الغاشم

كتب الفنان تامر حسني عبر ستوري انستجرام قائلا: "لا حول ولا قوة الا بالله، معجزة من عندك يا رب سامحنا يا الله قد لا نفهم حكمتك ولكن لا شيء يفوق يقيننا برحمتك".

في سياق متصل، يتفاعل بشكل دائم الفنان تامر حسني على الوضع في غزة حيث قال الفنان تامر حسني عبر حسابه الرسمي على موقع الصور الشهير “إنستجرام” في وقت لاحق.."إحنا في فترة من حياتنا عمرنا ما عدينا بيها قبل كده والكل تعبان وكتير مننا محتارين وکتیر تایهین ومستغربین ومش مصدقين اللي بيحصل واللي شايفينه قدام عنينا".

وتابع: "دلوقتي كنت بسمع شيوخ كتير بيتكلموا عن إننا لازم نقرب لربنا عشان ده الحل الوحيد لكل الأديان عشان نخرج من الضلمه اللي عايشينها للنور".

وأضاف: " روحت ماسك القرآن فجأه وفتحته وقولت يا ترى لما أفتح عيني هتيجي على أي آية فتحت وعيني جت على الآية دي الحقيقة مفيش اشاره اوضح من كده اللي عايزه يشوفها صدفه أو إشارة بتقدير من ربنا".

واختتم حديثه: "في النهاية إننا نقرب لربنا أكتر أكيد حاجة أحسن وأكيد أحسن اننا نفتح القرآن ونقرا فيه ولو صفحه ايًا كانت عنينا نزلت على أي آية.. قراءة القرآن في حد ذاته اصلًا ثواب كبير سبحان الله وبحمده جمعة مباركة على الجميع".