الأربعاء 8 فبراير 2023 08:18 صـ 18 رجب 1444 هـ
جريدة النهار المصرية رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرأسامة شرشر
نجوم الأهلي 2001 يروون ذكرياتهم مع مواجهة ريال مدريدقطاع الأعمال: بيع 85680 قنطار قطن في مزادات ب8 محافظات.. و7500 جنيه أعلى سعر للقنطارمكافأة خاصة من وزارة الرياضة السعودية بعد إنجاز الهلال التاريخيالأرصاد: موجة الصقيع مستمرة حتى الأحد.. واستمرار فرص سقوط الأمطارجماهير الهلال تتوافد على مقر النادى للاحتفال بالتأهل التاريخيانجى المقدم : بغير لون شعرى بس ومقدرش أعمل عمليات تجميلورشة عمل تخصصية لرؤساء مدن حول المتغيرات المكانية بكفر الشيخمحافظ كفر الشيخ يناقش نسب التنفيذ في 698 مشروعا بحياة كريمة بالمرحلة الأولى ومشروعات المرحلة الثانيةمحافظ كفر الشيخ يهنئ الطالب المعجزة صاحب الـ16 عاما الثالث عالميا في حفظ القرآن الكريم ومعرفة أرقام الصفحاتبالصور ... يسرا اللوزي وابطال ”جروب الماميز” يحتفلون بالعرض الخاص فى السعوديةخاص..إلهام عبد البديع ل”النهار”: محمد نور وملك قورة عاملين شغل حلو فى ”الحب بتفاصيله”هل فشلت ميزانية الجيش الأمريكي البالغة850 مليارات دولار في مواجهة الصين ؟

أهم الأخبار

الرئيس السيسي: ”أنا بسمع عن البلد دي من 50 سنة.. وبتابع كل حاجة”

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أنه يتابع كل شيء عن الدولة المصرية، متابعا: "أنا بسمع عن البلد دي من 50 سنة.. من أيام كتابات محمد حسانين هيكل في الأهرام "بصراحة"، ويطلع تاني يقولها آخر اليوم علشان لو محدش قرأ.. وبالتالي السياق الفكري للدولة كان ماشي في مجاله.. طب اللى بيكتب مقالات دلوقتي اطلع حطها قدامك واقرأ المقالات.. علشان نولد فهم.. أقل حاجة نعملها".

وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته في الجلسة الختامية للمؤتمر الاقتصادي: "الرصيد اللى بتكلم عليه كأداة تحقيق أهداف صعب تنفيذها.. خلاص الجيل اللى كان موجود في 2011- بقي عنده 20 سنة.. وعاش التجربة المريرة.. واللى عنده 10 سنين لما الشباب ده يكبر.. اللى شافوا مظاهرات وخراب للبلد على مدار سنتين ونصف.. طب الصغير اللى كان عنده 6-7 سنين مش يعرف ده.. هيقولك البلد دي فين.. فين المستقبل.. ده اللى بتكلم فيه.. كبيئة سياسية واقتصادية واجتماعية إعلامية ودينية وثقافية.. حتي الدينية .. يجي يقول لي مش تدخل الدين معانا علشان مش يتقال أنه مع الحاكم.. والله ما عاوزك تبقي معايا ولا معاها.. عاوزك تبقي مع الحق الرشيد والفهم الرشيد.. نبقي قاعدين ونقول مش بتطلع لقدام ليه.. طب مش طلعت قبل كده ليه.. دروس واعبر .. ينفع نردد ما يقوله الآخرين".