الأحد 21 أبريل 2024 10:59 مـ 12 شوال 1445 هـ
جريدة النهار المصرية رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرأسامة شرشر
إجراء فوري من «التعليم العالي» بشأن ترويج شهادات جامعية مزورة على «فيس بوك» النائبة الأمريكية مارجوري تايلور جرين: جونسون رئيس النواب الأمريكي خائن للأمة الأمريكية ضبط 6500 كيلو جرام سردين غير صالحة للاستهلاك الآدمي بالمنوفية مصرع واصابة 3 أشخاص في حادث تصادم سيارة ملاكي وعربة كارو بالفيوم المقاولون العرب يعلن قبول استقالة محمد عودة من تدريب الفريق بسبب فرن بلدي.. حريق ضخم يلتهم 3 منازل ونفوق 6 أغنام في قنا جوميز يمنح لاعبي الزمالك راحة من تدريبات غداً عقب التعادل أمام دريمز الغاني الشوط الأول.. تعادل إيجابي 1-1 بين برشلونة وريال مدريد بالدوري الإسباني مصيلحي يوعد لاعبي الاتحاد بمكافأة فورية فى حال الفوز علي الاسماعيلى رئيس دائرة الثقافة ينقل تعازي حاكم الشارقة في وفاة الفنان صلاح ”السعدني” ضبط تاجر يورد 2 طن ونصف قمح مستورد مخلوط بمحلي بصومعة قويسنا ابو الغيط: إسرائيل تسعى لكتم الأصوات التي تتحدث باستقلالية حول مذبحة غزة

فن

مفيش أخلاق.. الحقوقية نهاد أبو القمصان تهاجم مسلسل ”حالة خاصة”

مسلسل حالة خاصة
مسلسل حالة خاصة

هاجمت المحامية والحقوقية ناهد أبو القمصان، مسلسل "حالة خاصة"، والمعروض حاليا عبر منصة واتش ات والذي يتحدث عن مكتب محاماة وما يدور به.

وقالت أبو القمصان في فيديو على حسابها بموقع التواصل الاجتماعي تيك توك: "جميل أن يكون في مسلسل بيتكلم عن وجود شاب عنده حالة خاصة بس المكتب دة عايز يتشمع بكل المحاميين اللي فيه، يعني اولا ازاي نجيب صاحبة القضية ونقعدها مع كل المحاميين ومنهم المحاميين اللي تحت التمرين ونقولها قولي كل أسرارك قدام الكل ونقولها هما دول اللي هيحلولك القضية دة ضد مهنة المحاماة تماما مش في حاجة اسمها خصوصية ازاي اجيب موكل يتكلم عن أسراره قدام شباب لسة بيتعلموا ومتعينوش في المكتب ودة انتهاك شديد لقيم واخلاق مهنة المحاماة".

وأضافت: "ثانيا خلع ايه اللي بيعملوله تحقيق، 6 بيحققوا في قضية خلع ويصوروا جوز الست ويقولولها هاتي كشف طبي، الكلام دة ممكن يكون بيطبق في انجلترا اللي فيها اقتسام للثروة فكل واحد بيثبت أن مش هو سبب الطلاق لكن الخلع عندنا الست بتتنازل عن أي حاجة ومش بنقول أسباب اصلا أما التحقيقات دي في الطلاق للضرر".

واختتمت حديثها قائلة "أنا اتفرجت على 4 حلقات وقلبي مش جايبني دة مفيش منظومة اخلاق ولا قواعد مهنية ولا قانون"

واستكملت قائلة: "كمان الجناية اللي المتهم ممكن يأخذ فيها اعدام ولسة بنتناقش فيها وحد يديها برشامة فيها الحل قبل ما تترافع وتقولولي دي أكبر محامية في مصر وهي الصبح بتقول للمحاميين انتوا أكبر عقول واكبر محاميين ومش عارفين توصلوا لحل".

مسلسل "حالة خاصة" من أعمال Watch it الأصلية، بطولة طه دسوقى، غادة عادل، أحمد طارق، هاجر السرّاج، حسن أبو الروس، وئام مجدى، أحمد الأزعر، على السباعى، لينا إيهاب، الطفل آدم وهدان، أدهم النحاس، تأليف مهاب طارق وإخراج عبد العزيز النجار وإنتاج طارق الجنايني.