الجمعة 10 مايو 2024 04:20 مـ 2 ذو القعدة 1445 هـ
جريدة النهار المصرية رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرأسامة شرشر

حوادث

على طريقة ”زكي شان”.. سيدة في دعوى خلع: ”جوزي بيشم الشرابات المستخدمة”


على الرغم من مرور سنوات عديدة على فيلم "زكي شان" بطولة الفنان أحمد حلمي، إلا أنه مازال عالقا في الأذهان، وعلى نفس طريقة أحمد حلمي في الفيلم، والتي عبر من خلالها كاتب العمل عن بعض العادات السيئة التي يقوم بها بعض الأشخاص، أقامت سميرة دعوى خلع بسبب عادة زوجها السيئة باستنشاق الجوارب المستخدمة.

وبحزن شديد وصوت مبحوح من شدة البكاء، بدأت سميرة أمام قاضي محكمة الأسرة بزنانيري، تروي معاناتها مع زوجها وعادته الغريبة السيئة بشم الجوارب المستخدمة، قائلة: "أنا جوازي كان صالونات عن طريق التعارف في حي شعبي، اتجوزت من 7 سنين وكانت الصدمة بالنسبة ليا أغرب عادة ممكن تشوفه في الدنيا.. جوزي عايش حياته على شم الشرابات المستخدمة".

وتابعت "سميرة": "7 سنين معاناة جوزي بخيل بيرفض يصرف علينا وعشت أيام صعبة معه، لكن إزاي أستحمل زوج عايش على رائحة الشرابات.. كل ما أقوم ألقى جوزي ماسك الشراب وبيشم فيه، استحملت البخل لكن مش قادرة استحمل عادته المقززة إطلاقًا".

وأردفت: "بسمع عن ناس كتير بتحب روائح غريبة زي البنزين وغيره لكن يشم شرابات دي أغرب عادة عرفتها وشوفتها قدام عيني.. كنت بقوم بليل ألقى جوزي بيشم الشرابات المستخدمة، ويجي ينام جنبي.. جوزي اتحول لمدمن شرابات مش مجرد عادة سيئة، حذرته أكتر من مرة سيب العادة المقرفة دي لكنه مصمم يكمل بتجري في دمه زي الدم، حياتي معاه بعد 7 سنين لقيتها مستحيلة".

واختتمت السيدة حديثها: "حاولت يبقى في أكتر من فرصة أنه يغير من نفسه، لكنه مصمم وآخر مرة ضربني وطردني من البيت، فلجأت للمحامية نهى الجندى، وأقمت دعوى خلع تحمل رقم 7568، وتم تأجيل القضية لورود التقرير والحكمين".