النهار
الأحد 28 يونيو 2026 07:58 مـ 12 محرّم 1448 هـ
جريدة النهار المصرية رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرأسامة شرشر
رسالة عاجلة من مجتبى خامنئي بشأن مقتل والده.. ماذا قال؟ العراق أمام واحدة من أثقل قضايا الفساد في السنوات الأخيرة.. ماذا فعل عدنان الجميلي؟ هل يهاجم نتنياهو الرئيس الأمريكي ترامب لاتفاقه مع إيران؟ ماذا يجري بين واشنطن وطهران مؤخراً؟.. كواليس مهمة رسائل سياسية من تل أبيب إلى أنقرة: الاعتراف بإبادة الأرمن «شباب ورياضة بني سويف» تواصل حملاتها المفاجئة: ”لا تهاون مع المقصرين وإجراءات حازمة لضبط المنظومة” الجبالي يتفقد سير تدريب المشروع القومي ”صناعة البطل” للمصارعة بنادي بوش الرياضي عبر تيك توك.. إحالة 3 متهمين للمحاكمة بتهمة سب وقذف الفنانة وفاء عامر ضبط سائق ”ربع نقل” بالقاهرة بعد تداول فيديو لتحميله حمولة زائدة تعرّض المواطنين للخطر العامة للبترول ترفع إنتاجها إلى 74.5 ألف برميل مكافئ يوميًا بعد إضافة 1500 برميل من أبو سنان مصر تستهدف تشغيل توسعات ميناء الحمراء البترولي في ديسمبر باستثمارات 457 مليون دولار السفير الفرنسي: مصر مركز استراتيجي للاستثمارات الفرنسية.. وأكثر من 200 شركة تعمل بالسوق المصري

فن

إنجي علي: الست لو عايرت الراجل بيكون علشان هو عايرها.. ونصيحتي إنجاب الأطفال لازم يكون مدروس

تحدثت الإعلامية إنجي علي، عن تصريحها السابق بأن المرأة كل المجتمع، مؤكدة إنها قالت هذا التصريح في سياق مُعين وليس الغرض منه إثارة الجدل.

وقالت إنجي علي، خلال حوارها الإعلامي مع سعيد جميل، في برنامجه أنا سعيد، المذاع عبر شاشة قناة القاهرة والناس: لما قُلت التصريح ده كان بصيغة مُعينة ومكنش بالمعنى ده، لأني مؤمنة جدًا إن الراجل مهم لأنه أبويا وأخويا وابني، والست كمان مهمة ولما كل واحد بيعرف دوره بالضبط ده بيكون مهم، والمشكلة من وجهة نظري إن الأدوار اتغيرت واتلغبطت أوي للأسف الشديد.

وتابعت: لو الراجل بقى عليه حِمل تقيل والست بتساعده بقى هو خلاص مُعتمد إن ده إجباري إنها تنزل وتشتغل، ولكن هي بتساعده وفيه ناس واخدين ده حق مكتسب، ولو الست عايرت الراجل إنها بتصرف عليه علشان بيكون هو ضايقها وعايرها، لأ أنت اتجوزت لازم تبقى مسئول إنك تفتح بيت وأسرة.

ووجهت إنجي علي، نصحية للمقبلين على الزواج، قائلة: نصيحتي لـ ناس كتيرة أوي وفي ناس هتكون ضدي، إننا كبرنا على أن الست بتتجوز وتخلف وتكون أسرة، ولكن أنا بشوف النهاردة إن موضوع الأطفال في الجواز لازم يكون مدروس صح، ممكن نتجوز ومنخلفش ده مش فرض، لأن الطفل ده هيبقى محتاج وقت وطاقة وفلوس وحاجات كتيرة جدًا، فمينفعش إن ربنا يديك رزق كبير زي طفل وأنت تهمله أو تديه لـ دادا أنا ضد ده تمامًا الأم أم، والأب أب ولازم يكون موجود.

إنجي علي

أما عن حضورها أغلب المهرجانات السينمائية والدرامية، فعلقت قائلة: أنا بطلع في كل المهرجانات ومش كل المهرجانات باخد فيها فلوس، فيه بعض المهرجانات بتكون في التليفزيون المصري ومبيكونش فيه الميزانية اللي الناس متخيلنها.