النهار
الخميس 25 يونيو 2026 07:51 مـ 9 محرّم 1448 هـ
جريدة النهار المصرية رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرأسامة شرشر
شراكة بين رايز أب وتيك توك لتمكين الشركات الصغيرة والمتوسطة رقميًا سيارة ربع نقل تُثير الجدل بطريق ترعة الإسماعيلية.. وسودانيان ينامان أعلى الحمولة في مشهد صادم ولاء هرماس: مجلس الشيوخ نجح في تحويل القضايا المجتمعية إلى توصيات تدعم صانع القرار 7 سيناريوهات تحسم مصير مصر في كأس العالم.. صدارة تاريخية هيئة الاستثمار تستضيف وفدا رفيع المستوى من مدغشقر لتعزيز التعاون الاستثماري والاقتصادي وزير الرياضة يهنئ منتخب ألعاب القوى بعد التتويج بلقب البطولة العربية بالإسماعيلية قوافل طبية ومعارض ملابس وأثاث.. الأورمان تدعم 1638 مواطنًا بالفيوم وكفر الشيخ والمنوفية قافلة طبية من مصر الخير تنهي معاناة 30 مريضًا بمستشفى سيدي براني التخصصي «الباقيات الصالحات» تنظم ندوة للتوعية بحقوق كبار السن ومواجهة إساءة معاملتهم من الملاعب تبدأ الأحلام.. «الجارحي» تدعم أطفال الجيزة بقمصان منتخب مصر مجموعة الوكالة الفرنسية للتنمية ومصر تحتفلان بعقدين من العمل وتعزيز التعاون المشترك السجن لمدة عام للمتهم في واقعة ”حمارة القليوبية” بتهمة التعدي على حيوان

فن

إنجي علي: الست لو عايرت الراجل بيكون علشان هو عايرها.. ونصيحتي إنجاب الأطفال لازم يكون مدروس

تحدثت الإعلامية إنجي علي، عن تصريحها السابق بأن المرأة كل المجتمع، مؤكدة إنها قالت هذا التصريح في سياق مُعين وليس الغرض منه إثارة الجدل.

وقالت إنجي علي، خلال حوارها الإعلامي مع سعيد جميل، في برنامجه أنا سعيد، المذاع عبر شاشة قناة القاهرة والناس: لما قُلت التصريح ده كان بصيغة مُعينة ومكنش بالمعنى ده، لأني مؤمنة جدًا إن الراجل مهم لأنه أبويا وأخويا وابني، والست كمان مهمة ولما كل واحد بيعرف دوره بالضبط ده بيكون مهم، والمشكلة من وجهة نظري إن الأدوار اتغيرت واتلغبطت أوي للأسف الشديد.

وتابعت: لو الراجل بقى عليه حِمل تقيل والست بتساعده بقى هو خلاص مُعتمد إن ده إجباري إنها تنزل وتشتغل، ولكن هي بتساعده وفيه ناس واخدين ده حق مكتسب، ولو الست عايرت الراجل إنها بتصرف عليه علشان بيكون هو ضايقها وعايرها، لأ أنت اتجوزت لازم تبقى مسئول إنك تفتح بيت وأسرة.

ووجهت إنجي علي، نصحية للمقبلين على الزواج، قائلة: نصيحتي لـ ناس كتيرة أوي وفي ناس هتكون ضدي، إننا كبرنا على أن الست بتتجوز وتخلف وتكون أسرة، ولكن أنا بشوف النهاردة إن موضوع الأطفال في الجواز لازم يكون مدروس صح، ممكن نتجوز ومنخلفش ده مش فرض، لأن الطفل ده هيبقى محتاج وقت وطاقة وفلوس وحاجات كتيرة جدًا، فمينفعش إن ربنا يديك رزق كبير زي طفل وأنت تهمله أو تديه لـ دادا أنا ضد ده تمامًا الأم أم، والأب أب ولازم يكون موجود.

إنجي علي

أما عن حضورها أغلب المهرجانات السينمائية والدرامية، فعلقت قائلة: أنا بطلع في كل المهرجانات ومش كل المهرجانات باخد فيها فلوس، فيه بعض المهرجانات بتكون في التليفزيون المصري ومبيكونش فيه الميزانية اللي الناس متخيلنها.