الجمعة 26 أبريل 2024 02:40 مـ 17 شوال 1445 هـ
جريدة النهار المصرية رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرأسامة شرشر
إصابة شخصين بحادث سقوط حائط من عقار علي عقار مجاور له بشبرا الخيمة «100 مليون صحة»: إجراء الفحص الطبي لـ مليون و688 ألف شاب وفتاة ضمن مبادرة فحص المقبلين على الزواج وزير التعليم العالي يهنئ الفائزين في مُسابقة أفضل مقرر إلكتروني على منصة Thinqi وزير التعليم العالي يلتقي نائب رئيس جامعة لندن لبحث سبل التعاون المشترك محافظ القاهرة يشدد على ضرورة تكثيف الحملات اليومية لإزالة الإشغالات لأول مرة... دراسة مشروع واعد لتحويل قناة السويس إلى مركز إقليمي لتوزيع قطع الغيار وتقديم خدمات الإصلاح بمدخلي القناة أثناء عودته من حصاد القمح.. مصرع طالب ثانوي إثر حادث أليم في قنا تحت شعار «100 مليون صحة».. الصحة: إجراء الفحص الطبي لـ مليون و688 ألف شاب وفتاة ضمن مبادرة «فحص المقبلين على... ضربة أمنية كبرى بالجلاليب.. ضبط 3 متهمين بحوزتهم 7 كيلو مخدرات وأسلحة نارية وذخيرة في قنا (تفاصيل) باستثمارات ب 40 مليون دولار مجموعة العربي توقع اتفاقية مع ريتشي اليابانية لتصنيع كومبيروسور التكييف ببني سويف إصابة شخصين بحادث سقوط حائط من عقار علي عقار مجاور له بشبرا الخيمة وزير التعليم العالي يلتقي نائب رئيس جامعة لندن لبحث سبل التعاون المشترك

أهم الأخبار

الرئيس السيسى: ”دولة زى مصر عاوزة تريليون دولار فى السنة تصرفه”

علق الرئيس عبدالفتاح السيسي، على دعوة اقتصادي ومسؤول سابق بزيادة المعاشات قائلا: "لما اتحلت المسألة مسمعتش حد يتكلم.. لقيت حد بيتكلم ويقول متزودوهم بقا.. واللى بيتكلم عن الزيادة راجل اقتصادي وكان مسؤول في البلد، انت بتتكلم بفهم وعلم ومسؤولية وأمانة ولا إيه؟.. بتكلم على الهواء.. إيه اللى إنت بتقوله ده؟.

أضاف الرئيس السيسي خلال بالجلسة الختامية بالمؤتمر الاقتصادي مصر 2022: "لو أنا مش عارف شغلي معرفش أقف الوقفة دي، لو مش عارف أنا بعمل إيه؟ مش هعرف أقف الوقفة دي خالص، وكل واحد يقول اللى هو عاوزه وأقعد أسمع منه قال بتعلم يعنى ..لا لا لا لا والله كل موضوع في أى قطاع من قطاعات الدولة أخدت جهد من أول ما بدأنا ولحد دلوقتي ولغاية لما أمشى من هنا وجهد مش تنظير".

تابع الرئيس: فكرة حل المسألة ، حد تاني يقولى طيب ما انت بتنفق أهو ..ما انت معاك فلوس اهو؟ طيب ماشى ، هو كل اللى معايا كام؟ ..دولة زى مصر بعدد سكانها عاوزة تريليون دولار في السنة تصرفه يعني 19 أو 18 تريليون جنيه.. الموازنة كلها كام؟ 2 تريليون وشوية نصهم ايه؟ مش كده.. لو مش منتبهين ان ده حال مصر هنتكلم لغة مختلفة وتشكل رأى عام على أن الدولة والقائمين عليها هيضيعوها وأخشى أن اللى بيضيعوها هما اللى بينظروا عليها.. علشان كده كنا محتاجين نعمل ده في كل شيء الاقتصاد والتعليم ونتكلم كتير واللى عندنا وحد يطرح حلول ونشوف الحلول نقدر نعمل منه قد إيه نفس الكلام فى الإعلام.