7 مايو 2021 20:49 25 رمضان 1442
النهار

رئيس التحرير أسامة شرشر

  • بنك مصر
فن

أمير طعيمة ينصح جمهور كرة القدم بعدم التعصب: ”دى لعبة للتسلية متخسروش بعض”

النهار

وجه المؤلف والشاعر الغنائى أمير طعيمه، نصيحة لمتابعيه عبر حسابة على "فيس بوك" تخص تشجيع مباريات كرة القدم ومتابعتها والتعصب لها، حيث كتب:" بما أن عندي شباب صغير كتير في الصفحة فعايز اقولكم نصيحة لوجه الله .. الكرة دي لعبة للتسلية فقط".

أمير طعيمةأمير طعيمة

وتابع طعيمة:" في الدنيا أنت كمشجع ملهاش أي تأثير علي مستقبلك و لا قيمتك بين الناس و كمان ما بتاخدش منها فلوس و لا حتى تقدر تخش النادي اللي أنت بتشجعه .. و في الأخرة الملكين يسألوك من ربك و ما دينك و من نبيك و مش يسألوك عن ناديك ده خالص".

وأوضح ان حديثة لا يعنى عدم تشجيع كرة القدم ولا على سبيل المتعة، ولكن ضرورى أخذ الحذر وعدم تسببها في قطيعة بين الأصدقاء، حيث كتب:" ما بقولش ما تشجعش و ما تتبسطش، بس ما تخسرش صحابك و لا تقل أدبك علي حد و لا تخلي محور حياتك حاجة المفروض انك تتسلى بيها في وقت فراغك .. الكورة و الأفلام و الأغاني و غيرهم دي حاجة بنتسلي بيها عشان تبسطنا مش عشان تحرق دمنا و توقعنا في الغلط، و اللي انت بتشمته ده هيبقي خصيمك يوم القيامة ادام ربنا، ما تخليش لعبة تخسرك في الدنيا و لا في الاخرة".

و تعرض طعيمة مؤخرا لانتقاد وردود فعل عنيفة من متابعيه بعد نشر بوست سابق يحتوى على صورتين من الكوميكس التى انتشرت من جماهير النادى الاهلى وجماهير النادى الزمالك بعد مبارة النادى الاهلى مع البايرن أول أمس وعلق قائلا "ألذ كوميكس نزلوا من الاهلاوية والزملكاوية".

البنك الأهلي المصري
البنك الأهلي المصري