6 مايو 2021 13:52 24 رمضان 1442
النهار

رئيس التحرير أسامة شرشر

  • بنك مصر
برلماني: برنامج الاصلاح الاقتصادي يهدف لتحقيق استراتيجية التنمية المستدامة دون المساس بالوضع المادي للمواطن المصريتهيئة أدوار مبنى المطاف والتوسعة السعودية الثالثة لاستقبال المعتمرين والمصلين خلال العشر الأواخر من رمضانبيراميدز يتضامن مع الزمالك ويطالب اتحاد الكرة بإعادة مباراة الفريقين”دويتشه فيله” جائحة كورونا تسببت في إغلاق الاتحاد الأوروبي لحدوده الخارجيةوزير الدولة الفرنسي للشؤون الأوروبية ”المناورات” البريطانية قبالة جزيرة جيرسي ”لن ترهبنا”أبو الغيط يُدين التهجير القسري لحي الشيخ جراح في القدس ويطالب المجتمع الدولي بالتدخلعالم الروسي الوفيات الناجمة عن التطعيم بالقاح ”موديرنا”، أكثر بكثير من الوفيات بعد لقاح ”أسترازينيكا”القبض على المتهم بقتل موظف فى مشاجرة بسبب لهو الأطفال بمنيا القمحوكيل أوقاف المنوفية : يناشد الائمة الالتزام بتعليمات الوزارة الخاصة بصلاة عيد الفطروكيل صحة الشرقية : يشهد تطعيم المسلمين والمسيحيين داخل كنيسة السيدة العذراء مريم بأبو حماد بلقاح كورونا..الاموال العامة تسقط تجار العملة في المنيا ودمياطسقوط عاطل وراء سرقة حقيبة سيدة فى مصر القديمة
أهم الأخبار

الرئيس السيسي: بحيرة المنزلة عانت من غياب رقابة الدولة فى السنوات الماضية

النهار

قال الرئيس عبد الفتاح السيسى، أن بحيرة المنزلة عانت من غياب رقابة الدولة فى السنوات الماضية، متابعا: "كانت الداخلية ليها حملات خلال السنين اللى فاتت كلها على مدى 20 سنة، ضد أوكار وغيره من هذا القبيل.. ماحدش تصدى لده وسابوها كده وأصبحت عشش وناس خارجة عن القانون".

أضاف السيسى، فى كلمته أمام الرئيس عبد الفتاح السيسى، على هامش افتتاح عدد من المشروعات القومية بشرق بورسعيد: "هيبة الدولة بتيجى إزاى.. بأن الدولة تبذل جهد كبير لمواطنيها تحسن من حياتهم، وتطلع سمك ممكن يبقى صحى للناس، إحنا شلنا متوسط من متر لمتر ونص، علشان كتلة من قاع البحيرة اللى كان فيه مخلفات صعبة تتشال، علشان درجة جودة المياه".

وأردف: "علشان تبقى البحيرة المقامة على 250 ألف فدان تنتج 70 ألف أو 80 ألف طن سمك أو أكتر لابد بعد اللى إحنا عملناه يبقى فيه سيطرة كاملة على الإجراءات داخل البحيرة، ونساعد الصيادين ونعلمهم ونحسن من حياتهم.. لكن نقول تانى أحواض فى البحيرة ده كلام مش صح".

البنك الأهلي المصري
البنك الأهلي المصري