النهار
الأربعاء 24 يونيو 2026 12:25 صـ 7 محرّم 1448 هـ
جريدة النهار المصرية رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرأسامة شرشر
حجز دعوى إلغاء حجب «روبلوكس» للحكم بجلسة 9 يوليو أمام القضاء الإداري مكتبة الإسكندرية تشهد ندوة ”السياحة والآثار.. إعادة اكتشاف الوطن وصناعة المستقبل” رئيس ميناء الإسكندرية يبحث مع القنصل العام الصيني سبل تعزيز التعاون والشراكات الاستثمارية الغردقة تستضيف مهرجان البطيخ بمشاركة 200 شيف من مصر ودول عربية وأجنبية محافظ البحيرة: بدء تنفيذ كبرى حملات القضاء على المقالب العشوائية فى إدكو تمهيدا لاستغلال 66 فدانا جمعية مسافرون للسياحة : الاتفاق الأمريكي الإيراني يعيد الهدوء للبحر الأحمر .. ومرسى علم وشرم الشيخ أكبر الرابحين السويدي إليكتريك تستعرض أحدث حلولها التكنولوجية في معرض WATREX Expo 2026 نقابة المهندسين بالإسكندرية تطلق ندوة ”مغامرة الأرقام” للأطفال أوريجن تكنولوجي تختتم قمتها بالقاهرة وتستعرض حلول التتبع الذكي للدواء والسلع الاستهلاكية كاسبرسكي للإستدامة 2024-2025: نحو بناء عالم سيبراني أكثر أماناً للجميع برنامج ثقافي وفني حافل في معرض مكتبة الإسكندرية بالدورة الحادية والعشرين جامعة المنصورة تفتتح فعاليات ملتقى مصر والصين عبر BRICS

رياضة

«كان سري ليه هي الحاجات دي فيها شماتة».. شوبير ينتقد افتتاح متحف نادي الزمالك

أزاح الإعلامي أحمد شوبير حارس مرمى الأهلي ومنتخب مصر السابق لستار منتقدًا عدم توجيه الدعوة لوسائل الإعلام لحضور حفل افتتاح متحف نادي الزمالك الجديد، وكذلك عدم توجيه الدعوة لنجوم القلعة البيضاء التاريخيين للمشاركة في مقتنيات المتحف.

وقال أحمد شوبير: «نتوقف مع حدث مهم جدا في نادي الزمالك حصل إمبارح، كان حدث هايل بس مش عارف ليه نادي الزمالك عمل الموضوع بشكل سري، والحقيقة هاني بيرزي عضو مجلس الإدارة أقام المتحف على نفقته الخاصة مثلما جدد من قبل غرف ملابس اللاعبين».

وتابع شوبير: «كان لازم الإعلام يتواجد والقنوات تخش تصور مستغرب ليه لم يتم توجيه الدعوة للإعلاميين، يا جماعة هي الحاجات دي فيها شماتة اللي عايز يطلع يحفل ما يطلع، أنا الحقيقة مستغرب جدًا».

وأوضح شوبير: «كابتن حسين لبيب برضه قال أي لاعب من لاعبي نادي الزمالك عنده حاجة عايز يحطها في المتحف يحطها ده متحف لنا كلنا، يا كابتن لبيب كان المفروض تبعت الرسالة دي للاعيبة من قبلها تقول مثلا ده التي شيرت التاريخي لحسن شحاتة دي جزمة طه بصري ده جوانتي عادل المأمور ودي جزمة الكورة بتاعته مش عارف مين اللي خدنا بيها بطولة كذا كل ده يبقى جميل ليه ما رتبناش من قبل الافتتاح، وكان لازم كل النجوم يكونوا موجودين يا كابتن لبيب هو أنا عندي مين أغلي من حسن شحاتة من فاروق جعفر من أسرة الراحل طه بصري».